ΓΛΩΣΣΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΜΑΚΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΜΑΚΩΝ ΠΟΜΑΚΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΠΟΜΑΚΟΧΩΡΙΑ ΞΑΝΘΗΣ ΒΙΝΤΕΟ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΡΘΡΑ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ ΓΛΑΥΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΜΑΚΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΣΜΙΝΘΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΜΑΚΩΝ ΘΡΑΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΔΗΜΑΡΙΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΥΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΜΑΚΙΚΗΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΕΧΙΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΕΚΛΟΓΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΩΡΑΙΟΝ ΚΙΜΜΕΡΙΑ ΜΑΝΤΑΙΝΑ ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ ΠΟΜΑΚΩΝ ΠΡΟΞΕΝΕΙΟ ΠΡΟΣΗΛΙΟ ΠΕΤΡΙΝΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΠΟΜΑΚΟΙ ΘΕΡΜΕΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ ΣΑΤΡΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΕΜΕΝΗ ΧΑΡΤΕΣ ΚΟΤΥΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ ΦΥΣΗ ΑΣΚΥΡΑ ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗ ΜΟΥΦΤΕΙΑ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΠΑΧΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΛΙΒΑΔΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΑΛΜΑ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ ΡΟΔΟΠΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΛΟΤΥΧΟ ΝΕΡΟΜΥΛΟΙ ΓΟΡΓΟΝΑ ΚΕΧΡΟΣ ΛΕΞΙΚΟΓΡΑΦΙΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΜΑΚΩΝ ΑΙΜΟΝΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΕΘΙΜΑ ΙΕΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΙΣΛΑΜ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΚΟΤΙΝΟ ΚΥΚΝΟΣ ΜΕΔΟΥΣΑ ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ MYKH ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΑ ΕΘΝΟΛΟΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΕΡΑΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΚΑΡΔΑΜΟΣ ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΜΑΚΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΟΤΑΝΗ ΛΙΒΑΣ ΜΕΛΙΒΟΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΠΕΚΤΑΣΙΣΜΟΣ ΟΝΟΜΑΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΠΟΡΤΑ ΡΕΥΜΑ ΡΟΜΑ ΡΟΥΣΣΑ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΜΑΚΩΝ ΓΛΑΥΚΗΣ ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΩΖΑΝΝΗΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΧΛΟΗ ΑΙΩΡΑ ΑΚΡΑΙΟΣ ΑΛΙΚΟΧΩΡΙ ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΒΑΚΟΥΦΙΑ ΒΑΣΙΛΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΙΑΛΙΣΤΕΡΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΔΡΟΜΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΙ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΖΑΓΑΛΙΣΑ ΖΑΦΕΙΡΙΟ ΖΟΥΜΠΟΥΛΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΠΝΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΕΤΙΚΙΟ ΚΙΔΑΡΙΣ ΚΙΡΡΑ ΚΟΥΖΙΝΑ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΜΥΡΤΙΣΚΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΟΡΓΑΝΗ ΠΕΛΕΚΗΤΟ ΠΛΑΓΙΑ ΠΡΙΟΝΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ Πάχνη ΡΥΜΗ ΣΕΛΕΡΟ ΣΙΔΗΡΟΧΩΡΙ ΣΙΡΟΚΟ ΣΟΥΝΙΟ ΣΩΣΤΗΣ ΤΑΞΙΔΙΑ ΤΕΜΕΝΟΣ ΤΟΥΡΚΙΑ ΥΔΡΟΧΩΡΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΥΦΑΝΤΟΥΡΓΙΑ ΧΡΥΣΟ

Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2013

Δεύτερο Φεστιβάλ Νεολαίας Σμίνθης

Μια ευγενική χορηγία του τουρκικού Προξενείου
το 2ο Φεστιβάλ Νεολαίας Σμίνθης

Σ. Καραχότζα

Με πολύ μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 2ο φεστιβάλ νεολαίας Σμίνθης στις 9 Αυγούστου που ήταν και η δεύτερη μέρα της μιας εκ των δύο μεγάλων θρησκευτικών γιορτών των μουσουλμάνων, αυτό θα έγραφε ένας ρεπόρτερ ο οποίος απλά παρακολούθησε ένα καλοστημένο μουσικοχορευτικό πρόγραμμα αλλά δε γνωρίζει τα όσα προηγήθηκαν πριν από το φεστιβάλ και τα όσα γενικά συμβαίνουν με τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης. Κρίμα που δε μπορώ να γράψω κι εγώ κάτι ανάλογο και δε μπορώ γιατί γνωρίζω και τα όσα έγιναν πριν το φεστιβάλ και τα όσα έγιναν κατά την πραγματοποίηση του.


Ας τα πιάσουμε όμως τα πράγματα από την αρχή ώστε να καταλάβετε όλοι σας τι ακριβώς γίνεται σήμερα στη Θράκη και πως κάποιοι παίζουν τα πολιτικά τους παιχνίδια στις πλάτες αθώων και ανυποψίαστων πολιτών. Πέρυσι την ίδια εποχή περίπου μια ομάδα από τη νεολαία της Σμίνθης αποφάσισε να διοργανώσει ένα φεστιβάλ στο χώρο ενός γηπέδου και σαν πρώτη προσπάθεια μπορώ να πω ότι ήταν πολύ καλή. Φέτος είχαν την ιδέα να συνεχίσουν την προσπάθεια τους αυτή και το φεστιβάλ νεολαίας Σμίνθης να γίνει πλέον θεσμός και να διοργανώνεται κάθε χρόνο.

Μάλιστα φέτος τα παιδιά αυτά θέλησαν να δώσουν στο φεστιβάλ ένα άρωμα παράδοσης προσθέτοντας στο πρόγραμμα του κι ένα πομακόφωνο κομμάτι ξέροντας πολύ καλά πως η καθημερινή γλώσσα   των περισσότερων από αυτούς που θα παρακολουθούσαν το φεστιβάλ είναι η πομακική. Προφανώς δεν τους πέρασε καν από το μυαλό πως αυτό θα ενοχλούσε ιδιαίτερα κάποιους τοπικούς παράγοντες εκ των οποίων οι περισσότεροι έχουν στενότατες σχέσεις με το τουρκικό προξενείο της Κομοτηνής. Άλλωστε μιλάμε για νεαρά παιδιά τα οποία ζουν τη ζωή τους χωρίς όπως είναι λογικό να μπορούν να αντιληφθούν τα βρόμικα πολιτικά παιχνίδια που παίζονται πάνω στις πλάτες των μουσουλμάνων της Θράκης κι ας μην ξεχνάμε πως κι εμείς ήμασταν κάποτε στην ίδια θέση με τη δική τους.  

Για να διοργανωθεί όμως ένα φεστιβάλ δε φτάνει μόνο η όρεξη των διοργανωτών και η αποφασιστικότητα τους, χρειάζονται και χρήματα και υλικοτεχνική στήριξη κι έτσι τα νεαρά αυτά παιδιά βρέθηκαν μπροστά σε αυτές τις αντικειμενικές δυσκολίες. Τότε σκέφτηκαν αυτό που θα σκεφτόταν ο καθένας στη θέση τους, να ζητήσουν δηλαδή τη βοήθεια του δήμου και πιο συγκεκριμένα να ζητήσουν από το δήμαρχο Μύκης να τους πάει νερό και ηλεκτρικό ρεύμα στο χώρο όπου είναι προγραμματιστεί να γίνει το φεστιβάλ. Ζήτησαν δηλαδή από το δήμο Μύκης υλικοτεχνική στήριξη και όχι χρηματική ενίσχυση και ο καλός μας ο δήμαρχος δεν τους αρνήθηκε αυτή τη μικρή βοήθεια. Τους είπε ότι θα τους δώσει και νερό και ρεύμα αλλά για τη βοήθεια αυτή ζήτησε ως αντάλλαγμα να αφαιρεθεί από το πρόγραμμα του φεστιβάλ το πομακόφωνο κομμάτι, να ένας από τους παράγοντες στους οποίους αναφέρθηκα πιο πάνω.

Οι διοργανωτές του φεστιβάλ χωρίς να το σκεφτούν καθόλου και χωρίς να καταλάβουν μάλλον το λόγο για τον οποίο ο κύριος δήμαρχος τους ζήτησε να αφαιρέσουν από το φεστιβάλ ότι πομακόφωνο υπήρχε στο πρόγραμμα είπαν αμέσως ναι, δέχτηκαν δηλαδή για λίγο νερό και λίγο φως να γράψουν στα παλιά τους τα παπούτσια την πολιτιστική τους κληρονομία, ότι πολυτιμότερο πήραν από τους παππούδες τους δηλαδή. Όλα αυτά πρέπει να τονίσω πως τα περιέγραψε ο ίδιος ο δήμαρχος Μύκης σε ένα από τα δημοτικά συμβούλια που ακολούθησαν κι αυτό διότι για να δώσει βοήθεια στη νεολαία της Σμίνθης έπρεπε να έχει τη σύμφωνη γνώμη όλου του σώματος.

Αυτό όμως όπως φαίνεται ήταν μόνο η αρχή αφού λίγες μόλις μέρες πριν την πραγματοποίηση του φεστιβάλ άρχισε να κυκλοφορεί η φήμη πως το εν λόγω φεστιβάλ στηρίζεται οικονομικά και όχι μόνο από τον τουρκομουφτή Ξάνθης, ο δεύτερος από τους παράγοντες στους οποίους αναφέρθηκα πριν. Το μόνο που έμενε λοιπόν ήταν να περιμένουμε να δούμε αν η φήμη αυτή θα επιβεβαιωθεί ή όχι κι όπως οι περισσότεροι φαντάζεστε, δυστυχώς επιβεβαιώθηκε και μάλιστα με τον πλέον επίσημο τρόπο ο οποίος δεν ήταν άλλος από την παρουσία του ίδιου του τουρκομουφτή στο φεστιβάλ και μάλιστα με τη συνοδεία πρώην και νυν μουσουλμάνων βουλευτών της Θράκης. Να είστε βέβαιοι πως αν το τουρκικό προξενείο δεν είχε καμία σχέση με το φεστιβάλ, ούτε ο τουρκομουφτής αλλά ούτε και οι πρώην και νυν μουσουλμάνοι βουλευτές θα πατούσαν το πόδι τους εκεί, να γιατί λέω πως η φήμη αυτή δυστυχώς επιβεβαιώθηκε με τον πλέον επίσημο τρόπο. Αργότερα βέβαια υπήρξε και η παραδοχή πως το φεστιβάλ στηρίχθηκε από τον τουρκομουφτή χωρίς όμως να δοθούν και οι απαραίτητες εξηγήσεις για τους λόγους που οι διοργανωτές του φεστιβάλ δέχτηκαν μια τέτοια στήριξη.

Είμαι βέβαιος πως τα παιδιά αυτά ακόμα δε μπορούν να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος του κακού που έκαναν στον τόπο τους και στην περιοχή τους αλλά αυτό φυσικά δεν τους απαλλάσσει από καμία ευθύνη. Ναι μεν εκείνοι είναι οι διοργανωτές του φεστιβάλ και εκείνοι έπρεπε να αποφασίσουν πως ακριβώς θα το κάνουν αλλά η πολιτιστική κληρονομία μιας ολόκληρης περιοχής δεν είναι μόνο δική τους υπόθεση, η πομάκικη γλώσσα και γενικότερα ο πομάκικος πολιτισμός ανήκει σε όλους τους Πομάκους και δεν έχουν το δικαίωμα να τον εξαφανίζουν από προσώπου γης πέντε και δέκα βουτυρόπαιδα. Ξέρω ότι θα θυμώσουν πους τους χαρακτηρίζω βουτυρόπαιδα αλλά αν μπορούσαν να καταλάβουν πόσο κακό έκαναν στον τόπο τους δε θα θύμωναν καθόλου μαζί μου.

Δε χρειαζόταν να κάνουν πολλά, μόνο τη δύναμη να πουν ένα ΟΧΙ στο δήμαρχο Μύκης έπρεπε να βρουν κι ας έχαναν για φέτος το φεστιβάλ, θα κέρδιζαν πολλά περισσότερα για τις επόμενες χρονιές. Δυστυχώς όμως ίσως επειδή δεν ήξεραν αλλά ίσως κι επειδή είχαν κάποια προσωπικά συμφέροντα, έκαναν τις χειρότερες δυνατές επιλογές και έδωσαν την ευκαιρία στο τουρκικό προξενείο να καπελώσει κι άρα να σβήσει άλλη μια προσπάθεια που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσε να αποτελέσει την αρχή για να ανάδειξη και διάσωση ενός πλούσιου πολιτισμού που η Τουρκία με την ανοχή της ελληνικής πολιτείας προσπαθεί να αφανίσει. Κρίμα, κρίμα γιατί χάθηκε μια πολύ σπουδαία ευκαιρία και χάθηκε εξαιτίας κάποιων που έχουν το μυαλό πάνω από το κεφάλι.

ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΤΗΣ ΣΜΙΝΘΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΩΝ ΠΟΜΑΚΩΝ, ΤΩΝ ΠΑΠΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥΣ. 

ΑΝΤΕ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ


Σ. Καραχότζα