ΓΛΩΣΣΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΜΑΚΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΜΑΚΩΝ ΠΟΜΑΚΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΠΟΜΑΚΟΧΩΡΙΑ ΞΑΝΘΗΣ ΒΙΝΤΕΟ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΡΘΡΑ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ ΓΛΑΥΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΜΑΚΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΣΜΙΝΘΗ ΘΡΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΜΑΚΩΝ ΔΗΜΑΡΙΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΥΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΜΑΚΙΚΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΠΟΙΗΣΗ ΓΙΟΡΤΕΣ ΕΧΙΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΕΚΛΟΓΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΩΡΑΙΟΝ ΚΙΜΜΕΡΙΑ ΜΑΝΤΑΙΝΑ ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ ΠΟΜΑΚΩΝ ΠΡΟΣΗΛΙΟ ΠΕΤΡΙΝΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΠΟΜΑΚΟΙ ΠΡΟΞΕΝΕΙΟ ΘΕΡΜΕΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ ΣΑΤΡΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΧΑΡΤΕΣ ΚΟΤΥΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΕΜΕΝΗ ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ ΦΥΣΗ ΑΣΚΥΡΑ ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗ ΜΟΥΦΤΕΙΑ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΠΑΧΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΛΙΒΑΔΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΑΛΜΑ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ ΡΟΔΟΠΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΛΟΤΥΧΟ ΝΕΡΟΜΥΛΟΙ ΓΟΡΓΟΝΑ ΚΕΧΡΟΣ ΛΕΞΙΚΟΓΡΑΦΙΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΜΑΚΩΝ ΑΙΜΟΝΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΙΕΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΚΟΤΙΝΟ ΚΥΚΝΟΣ ΜΕΔΟΥΣΑ ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ MYKH ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΑ ΕΘΙΜΑ ΕΘΝΟΛΟΓΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΕΡΑΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΙΣΛΑΜ ΚΑΡΔΑΜΟΣ ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΜΑΚΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΟΤΑΝΗ ΛΙΒΑΣ ΜΕΛΙΒΟΙΑ ΜΠΕΚΤΑΣΙΣΜΟΣ ΟΝΟΜΑΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΠΟΡΤΑ ΡΕΥΜΑ ΡΟΜΑ ΡΟΥΣΣΑ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΜΑΚΩΝ ΓΛΑΥΚΗΣ ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΩΖΑΝΝΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΧΛΟΗ ΑΙΩΡΑ ΑΚΡΑΙΟΣ ΑΛΙΚΟΧΩΡΙ ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΒΑΚΟΥΦΙΑ ΒΑΣΙΛΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΙΑΛΙΣΤΕΡΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΔΡΟΜΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΙ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΖΑΓΑΛΙΣΑ ΖΑΦΕΙΡΙΟ ΖΟΥΜΠΟΥΛΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΠΝΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΕΤΙΚΙΟ ΚΙΔΑΡΙΣ ΚΙΡΡΑ ΚΟΥΖΙΝΑ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΥΡΤΙΣΚΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΟΡΓΑΝΗ ΠΕΛΕΚΗΤΟ ΠΛΑΓΙΑ ΠΡΙΟΝΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ Πάχνη ΡΥΜΗ ΣΕΛΕΡΟ ΣΙΔΗΡΟΧΩΡΙ ΣΙΡΟΚΟ ΣΟΥΝΙΟ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΩΣΤΗΣ ΤΑΞΙΔΙΑ ΤΕΜΕΝΟΣ ΤΟΥΡΚΙΑ ΥΔΡΟΧΩΡΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΥΦΑΝΤΟΥΡΓΙΑ ΧΡΥΣΟ

Παρασκευή, 7 Σεπτεμβρίου 2012

ΟΙ Πομάκοι και το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων


 

 Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Αντιφωνητής»

 

«Η εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων»

 

Άρθρο του Κ. Μ. Βολιώτη

 

 

Με αφορμή τη επερώτηση στο Κοινοβούλιο για την εισαγωγή των Ελλήνων μουσουλμανοπαίδων ως υπεράριθμων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχω να καταθέσω τα παρακάτω.

 

Η ιστορία της εκπαίδευσης μειονοτήτων στη Θράκη είναι παλιά. Μια ομάδα ανθρώπων που αγαπούσε την Θράκη και έβλεπε το κενό στη συντεταγμένη εκπαίδευση, αποφάσισε αρχές της δεκαετίας του ’90, να χρηματοδοτήσει και να παρέχει δωρεάν ενισχυτική διδασκαλία στους Πομάκους και γενικά τους μουσουλμάνους μαθητές. Αργότερα, η Μαργαρίτα Δεφίγγου, ως πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας (Ε.Ι.Ν.), αναβάθμισε το Φροντιστήριο Ενισχυτικής Διδασκαλίας (Φ.Ε.Δ.), που είχαν δημιουργήσει οι ιδιώτες εθελοντικά, και το ανέλαβε το Ε.Ι.Ν., με την πρόσληψη με ανοιχτές διαδικασίες καθηγητών, διευθυντή, συντονιστών και βοηθών. Δημιούργησε τριμελή επιτροπή και λειτούργησε από την σχολική χρονιά 1996-1997 σχεδόν απρόσκοπτα.

 

Από το σχολικό έτος 1995-1996, επί υπουργίας Γεράσιμου Αρσένη, άρχισε η

 Ισχύς του μέτρου εισόδου στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. ποσοστού 0,5 % ως υπεράριθμου, Ελλήνων μαθητών των μουσουλμανικών μειονοτήτων, αποφοίτων ελληνικών Λυκείων.  Είναι γεγονός ότι το μέτρο αυτό αγκαλιάστηκε από τη μειονότητα και κοντραρίστηκε από κέντρα ξένα προς τα ελληνικά συμφέροντα. Υπήρξαν υποστηρικτές και επικριτές. Οι επικριτές είναι της γνώμης ότι δεν εξασφαλίζεται η ισότητα. Οι υποστηρικτές λέγανε ότι είναι απαραίτητο, διότι υπάρχει ήδη ανισότητα, λόγω των πολλών γλωσσών που καλούνται να διδαχθούν οι μουσουλμάνοι μαθητές και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εξετάσεων ισοδύναμα με τους χριστιανούς συμμαθητές τους.

 

Είναι γνωστό ότι οι μαθητές των γλωσσικών και θρησκευτικών μειονοτήτων στη Θράκη είναι πολλοί και με πολλές εκφάνσεις: Πομάκοι (μουσουλμάνοι-μητρική γλώσσα πομακική), Ρομά (μουσουλμάνοι ή χριστιανοί – μητρική γλώσσα ρομανί), Τουρκογενείς (μουσουλμάνοι – μητρική γλώσσα τουρκική), Πόντιοι (χριστιανοί – μητρική γλώσσα ρωσικά, γεωργιανά, ουκρανικά…). Ως γλώσσα της θρησκευτικής μειονότητας από το ελληνικό κράτος ορίζεται μόνο η τουρκική.

 

Με τον τρόπο αυτό και τις τοπικές ιδιαιτερότητες, οι Πομάκοι, που κατ’ εξοχήν «προσχωρούν» στο Σχολείο και τα Πανεπιστήμια, έχουν να αντιμετωπίσουν τα εξής σο (μειονοτικό) Δημοτικό Σχολείο: ως Πομάκοι έχουν μητρική γλώσσα  την πομακική (πρώτη), ως μουσουλμάνοι μαθαίνουν αραβικά για να μαθαίνουν το Κοράνι* (δεύτερη), ως θρησκευτική μειονότητα διδάσκονται την τουρκική (τρίτη), ως Έλληνες πολίτες διδάσκονται την επίσημη και ομιλούμενη γλώσσα του κράτους, την ελληνική (τέταρτη) και μετά την τετάρτη τάξη του Δημοτικού, διδάσκονται αγγλικά (πέμπτη γλώσσα). Σημειωτέον ότι είναι ορεινοί πληθυσμοί χωρίς βάσεις ιδιαίτερες, χωρίς υλικοτεχνική υποδομή και είναι μειονότητα… της μειονότητας.  Για να προκόψουν πρέπει να έχουν το IQ του Αϊνστάιν.

 

Μετά, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο σταματά (ευτυχώς) η τουρκική, που δεν τους είναι πουθενά χρήσιμη και καλούνται να ανταγωνιστούν τους χριστιανούς συμμαθητές τους, που έχουν βέβαια επίπεδο πιο υψηλό στην ελληνική, διότι όλα τα χρόνια διδάσκονται ελληνικά (και μόνο λίγο αγγλική) και την έχουν και ως μητρική γλώσσα. Βέβαια στους μαθητές μουσουλμάνους υπάρχουν και μαθητές που δεν πήγαν καθόλου σε μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο, οπότε η γλωσσική τους ικανότητα είναι σε πολύ καλλίτερο επίπεδο έναντι των άλλων ομοθρήσκων τους.

 

Το μέτρο αυτό της εισαγωγής ως υπεράριθμων δεν είναι η λύση, αλλά είναι μια προσπάθεια ισότητας ευκαιριών. Αυτό έγινε επειδή εντοπίστηκε το κενό στη γνώση της ελληνικής γλώσσας, που αποτελούσε εμπόδιο στη συνέχιση των σπουδών στην Ελλάδα και έγινε προσπάθεια να καλυφθεί.  Θετικότατο, διότι σταμάτησε η έξοδος προς τη γείτονα, που περίμενε με ανοιχτές αγκάλες τους φοιτητές που ο τόπος που τους γέννησε δεν τους κρατούσε. Αρνητικό είναι ότι το μέτρο ακόμα διαρκεί. Διότι, αφού έγινε εντοπισμός του προβλήματος, δεν δόθηκε λύση στο πρόβλημα, αλλά διαιωνίζεται μια διάκριση για 15ετία και άνω.

 

* Γιατί το Κοράνι να μη διδάσκεται στα ελληνικά, ώστε να καταλαβαίνουν και οι άνθρωποι τι λένε και πώς προσεύχονται;
 

 

 

Εφημερίδα «ΑΝΤΙΦΩΝΗΤΗΣ»:  http://antifonitis.gr/online/